Akciófilmbe illő jelenetek: így menekített a Magyar Honvédség a Közel-Keletről (VIDEÓ)

A külügyminiszer szerint a légtérzárak és a háborús állapotok ellenére sikerült végrehajtani az elmúlt évek egyik legnagyobb magyar evakuációját.

Újabb 34 kilométerrel bővül a gyorsforgalmi út.
A Törökszentmiklós és Kisújszállás között épülő M4-es gyorsforgalmi út új nyomvonalán már a kopóréteg kivitelezésén dolgoznak. Emellett jelentős előrehaladás történt a műtárgyépítések terén is – írta meg az Infostart. Az új szakasz, valamint a korábbi főút négysávosításával készülő részek munkái is előrehaladott állapotban vannak.
A beruházás összesen 34,29 kilométerrel bővíti az M4-es utat, amely eddig a fővárostól Törökszentmiklósig épült ki.
A kivitelezést a Duna Aszfalt Projekt Zrt. végzi. A projekt három ütemre osztható. Törökszentmiklós és Kisújszállás elkerülő útjai 8,1 és 8,7 kilométeres bővítést kapnak, míg a két település közötti szakasz egy 17,5 kilométeres új nyomvonalon valósul meg. Nicoara Miklós főépítésvezető tájékoztatása szerint a törökszentmiklósi elkerülő szakaszon már átterelték a forgalmat az újonnan épített bal pályára. Jelenleg a jobb pálya kivitelezése zajlik, a zajvédő falak már elkészültek.
A kopóréteg és a forgalomtechnikai elemek kiépítése júniusban befejeződik. Ezt követően a forgalom visszakerül a jobb pályára, így a bal pályán is elvégezhetők lesznek az utolsó munkálatok. Kiemelt részprojekt a törökszentmiklósi csomópont, ahol az aszfalt kötőréteg már elkészült. Jelenleg a rézsűk humuszolása, valamint a padkák és árkok kiépítése zajlik. A kopóréteg és a végleges forgalomtechnikai elemek szintén elkészülnek a hónap folyamán.
A törökszentmiklósi és kisújszállási elkerülők között húzódó 17 és fél kilométeres új nyomvonalon már befejeződtek az aszfalt kötőréteg építési munkái. Kivételt képeznek a meglévő közúti keresztezések, ahol a munkálatok a tavaszi áttereléseket követően folytatódnak.
A 4204-es közút szintén új nyomvonalra kerül. A főépítésvezető három csomópont előrehaladásáról is beszámolt. A surjányi pihenőhelyen a szegélyépítés és térkövezés kilencven százalékban elkészült. Május végén megkezdődött az aszfalt kopóréteg építése, amelyet a befejező munkarészek követnek. Az örményesi csomópontban a két körforgalom közötti szakaszon az aszfalt kopóréteg már elkészült. A forgalomtechnikai elemek kiépítése folyamatban van. A meglévő útcsatlakozásnál a CKT útalap építése zajlik.
Az Örményes és Fegyvernek közötti közút forgalmát várhatóan június végén terelik át a csomóponthoz kiépített új nyomvonalra. A kisújszállási elkerülőről szóló információk szerint a jobb pályán elkészült az aszfalt kopóréteg és a forgalomtechnikai elemek is. Az ideiglenes forgalomba helyezési eljárás már megkezdődött.
Az átterelés várhatóan június hónapban megtörténik.
A csapadékvíz-elvezetés szintén előrehaladott állapotban van. Elkészültek a főpálya és a keresztező utak átereszei, a hossz-szivárgók és keresztcsatornák. A közműépítés is jelentős előrehaladást mutat. Elkészült a gázvezeték kiváltása, és megvalósult az ivóvíz- és szennyvízhálózat, valamint a villamosenergia-alépítmények kivitelezése is. A törökszentmiklósi csomópont közvilágítása, valamint a kisújszállási komplex pihenő bal oldalán a térvilágítás szintén elkészült.
Fontos mérföldkő, hogy az örményesi és kisújszállási csomópont hídjai is elkészültek. A műszaki átadások ezekben az esetekben júniusban megkezdődhetnek. A beruházás egyik leglátványosabb eleme a Nagykunsági-főcsatorna felett átívelő híd, amelynek felszerkezetén már a szegélyek épülnek. Május végére a híd elérte a nyolcvanöt százalékos készültségi szintet. A szigetelési és befejező munkák folytatódnak, miközben a mederrendezési és partvédelmi munkák befejeződtek. A Kisújszállást Kál-Kápolnával összekötő vasútvonal felett átívelő híd kivitelezése is befejeződött, rész műszaki átadása folyamatban van.
A nyár folyamán megújul a meglévő, bal pályán fekvő híd kopórétege és több hídtartozéka is. Ugyanilyen szakaszban tart a Budapest és Debrecen közötti századik vasútvonal fölött épülő híd is. Ennél a szerkezetnél is zajlik a rész műszaki átadása, a bal pálya pályaszerkezete szintén megújul. Mindkét vasúti műtárgyra történő forgalomáthelyezés júniusban történik meg, összehangolva a kisújszállási elkerülő jobb pályájának forgalomba helyezésével.
Nyitókép: Ed Jones/AFP
***
Ezt is ajánljuk a témában
A külügyminiszer szerint a légtérzárak és a háborús állapotok ellenére sikerült végrehajtani az elmúlt évek egyik legnagyobb magyar evakuációját.